Tijdens de sessie Schooldak van de Toekomst, verzorgd door Rosanne en Anneloes, stond de vraag centraal hoe ouders en buurtbewoners handvatten kunnen krijgen om natuurinclusieve onderwijsomgevingen te realiseren.
In de presentatie werd ingegaan op de maatschappelijke voordelen van groene schooldaken en de meerwaarde voor kindontwikkeling, biodiversiteit, klimaat en gezondheid. Ook werd de Schooldak van de Toekomst-toolbox en het bijbehorende lespakket kort toegelicht, aangevuld met inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
Aansluitend gingen de deelnemers in een gezamenlijke brainstormsessie aan de slag. Normaal gesproken zou dit met post-its plaatsvinden, maar gezien de kleine groep van zes deelnemers werd plenair gediscussieerd. De groep identificeerde de belangrijkste obstakels en werkte gezamenlijk oplossingen uit.
Obstakel 1: Afname betrokkenheid van ouders
Actieve ouders zijn vaak motor achter groene initiatieven zoals schooltuinen of daken, maar hun betrokkenheid neemt af zodra hun kinderen de school verlaten. Hierdoor komt de continuïteit in beheer en onderhoud onder druk te staan en dreigen investeringen verloren te gaan.
Daarvoor werden de volgende oplossingen bedacht:
- Leveranciers al vroeg in het proces betrekken samen met schoolbestuur en architect, zodat beheer onderdeel wordt van het integrale ontwerp.
- Vooraf duidelijke afspraken maken over beheer en onderhoud: wie doet wat, wanneer en tegen welke kosten?
- Onderhoud verankeren in het curriculum, bijvoorbeeld door structureel gebruik te maken van het gratis lespakket Schooldak van de Toekomst.
Obstakel 2: Lage prioriteit bij scholen
Veel scholen zijn lastig te overtuigen van de waarde van dakverduurzaming. Andere vraagstukken krijgen vaak voorrang, waardoor initiatieven niet van de grond komen.
Daarvoor werden de volgende oplossingen bedacht:
- Doelstellingen koppelen aan de kernwaarden en leerdoelen van de school.
- De voordelen zichtbaar maken: extra speel- en leerruimte, klimaatadaptatie, gezondheid, en een aantrekkelijkere leeromgeving.
- Gebruik maken van communicatiemiddelen, zoals een pamflet met tien kernpunten of een menukaart met opties, vierkante meters en kosten.
- Het initiatief verbinden aan de bredere ambitie om een duurzame generatie op te leiden, en plannen concreet en realistisch houden.

Aanvullende aandachtspunten
Deelnemers benoemden dat initiatiefnemers vaak een lange adem nodig hebben om groene projecten gerealiseerd te krijgen. Daarnaast kan negatieve beeldvorming door eerdere mislukkingen (zoals lekkages bij oude groendaken) leiden tot terughoudendheid bij scholen. Succesvolle voorbeelden en testimonials zijn daarom van groot belang om vertrouwen te winnen.
Conclusie
De combinatie van presentatie en brainstorm leverde zowel inspiratie als concrete inzichten op. De deelnemers gingen naar huis met praktische handvatten om binnen hun eigen schoolomgeving de eerste stappen te zetten richting een Schooldak van de Toekomst.