Persbericht, Amsterdam 2 september 2025 - Onderzoek van Rooftop Revolution: 7,6% noemt het dak spontaan als geschikte vergroeningsoptie.
Uit een nieuw onderzoek van Rooftop Revolution, uitgevoerd door onderzoeksbureau Norstat, blijkt dat veel Nederlanders groene daken zien als kansrijke oplossing om steden groener en leefbaarder te maken. Maar liefst 7,6% van de bevolking noemt spontaan het dak als geschikte plek om te vergroenen. Daarmee is Nederland al een flink eind op weg naar het zogenoemde “sociaal kantelpunt”: het moment waarop er een versnelling ontstaat in de acceptatie van een nieuwe norm. Rooftop Revolution stelt zich ten doel dat het normaal wordt dat daken ruimte bieden voor natuur. Dan zijn groene daken breed geaccepteerd en worden ze een vanzelfsprekend onderdeel van de leefomgeving.
Bijna de helft is van plan te vergroenen, ook het dak
Opvallend is dat bijna 40% van de Nederlanders actief met vergroening aan de slag te willen. Spontaan zegt 2,9% van de Nederlanders dat ze het dak ook daadwerkelijk gaan vergroenen.
Wanneer we doorvragen blijkt zelfs 61% het vergroenen van daken van huizen een goed idee te vinden. En indien de kosten niet uit zouden maken dan overweegt 64% een groendak.
Huiseigenaren zijn minder enthousiast om aan de slag te gaan met een groendak dan huurders. Huurders (vrije sector en sociaal) overwegen in 69% van de gevallen een groendak, zolang kosten geen rol hebben. Terwijl eigenaren het 'slechts' in 61% van de gevallen zouden overwegen.
Bezwaren blijven
Dat niet iedereen het overweegt laat zien dat kosten niet de enige overweging zijn. Zo zien mannen het dak in 23% van de gevallen als ongeschikt. Bij vrouwen is dat slechts 15%. Ook het onderhoud wordt door mannen vaker gevreesd (12% versus 7%), terwijl vrouwen vooral zorgen hebben over overlast en schade (18%) of esthetiek (9%). Slechts 5% van de respondenten noemt de kosten als een belangrijk bezwaar. De verwachting van Rooftop Revolution is dat een belangrijk deel van deze bezwaren weggenomen kunnen worden door goede informatievoorziening en duidelijke voorbeelden van groene daken.
Waarom sociale acceptatie zo belangrijk is
Rooftop Revolution ziet sociale acceptatie als dé sleutel om groene daken op grote schaal mogelijk te maken. Hiervoor kijkt de organisatie naar het sociaal kantelpunt (social tipping point) en de acceptatie van groene daken binnen de maatschappij. Technische oplossingen voor groene daken bestaan al jaren, maar zolang ze als bijzonder of alternatief worden gezien, blijven de aantallen beperkt. Pas wanneer 25% van de Nederlanders een groen dak als normaal en aantrekkelijk gaat ervaren, is de kans groot dat het door de rest van de Nederlanders algemeen geaccepteerd wordt als de norm.
Groene daken zijn bovendien veel meer dan een esthetische ingreep. Ze leveren een directe bijdrage aan meer biodiversiteit, het tegengaan van hittestress en het opvangen van regenwater tijdens piekbuien. Daarmee zijn ze een krachtig instrument in de strijd tegen klimaatproblemen in de stad. “Het vergroenen van daken moet daarom niet worden gezien als uitzondering, maar als vast onderdeel van de transitie naar een gezonde leefomgeving,” zegt Jan Henk Tigelaar, directeur van Rooftop Revolution. “Als een kritische massa vindt dat een groen dak normaal is, krijgt de beweging een onomkeerbare versnelling.”
Op weg naar een groen kantelpunt
Volgens Rooftop Revolution ligt Nederland met de huidige 7,6% spontane acceptatie al bijna op een derde van de weg naar het sociaal kantelpunt van 25%. “Elk dak dat vergroent, brengt ons dichter bij een toekomstbestendige en gezonde stad,” aldus Tigelaar. Dit onderzoek sluit bovendien aan bij het 10-puntenplan ‘Nederland, kies voor het dak!’ van het Nationaal Dakenplan, waar Rooftop Revolution partner van is.

----
Noot voor de redactie (niet voor publicatie)
Het onderzoek werd uitgevoerd in het voorjaar van 2025 onder 1.025 respondenten binnen Nederland.
Wat is het sociaal kantelpunt?
Een sociaal kantelpunt is een omslagmoment in de samenleving. Zodra 25% van de mensen een idee of innovatie normaal vindt, verandert het van een uitzondering in een nieuwe norm. Vanaf dat moment gaat de verandering razendsnel: mensen nemen het gedrag van elkaar over, de zichtbaarheid neemt toe, en er ontstaat een golf van sociale en praktische navolging. Rooftop Revolution wil dit punt in 2030 bereiken, zodat groene daken vanzelfsprekend worden binnen Nederland.
Voor meer informatie of beeldmateriaal: